Zabi, a nedaj sa zabiť / 66. /Ide sa domov ...

Už mi tá robota lezie na nervy . Ráno pred šiestou vyštartujem a večer o ôsmej som v tábore a stále to isté a dookola . Poslednú dobu rozvážame väčšinou iba potraviny, čo môjmu šoférovi celkom vyhovuje, pretože kšeft s liehovinami a cigaretami mu celkom dobre išiel a každý deň si niečo privyrobil, ale ja som už bol z toho všetkého znudený.

Najradšej by som bol doma. Jednoducho som mal toho všetkého plné zuby a nechcelo sa mi tu kvasiť ďalšiu zimu .

Ale čo som mohol urobiť, ako len trpezlivo čakať na termín prepustenia .

A tak mimo domova slávim už druhé Vianoce . No oslava ako oslava, deň pred Narodením Pána nám veliteľ oznámil, že po Novom roku sa ide domov a to už bol dôvod na oslavu a tešiť sa .

Viac ako rok som čakal na tento moment a dočkal som sa ho. Nezdržal som sa slz .  Prežil som peklo spojeneckých, ale aj ruských náletov, ktoré dalo zabrať každému .

Mal som šťastie a vždy sa mi podarilo vyviaznuť bez ujmy na zdraví . Ale nielen mne aj mojim spoločníkom sa darilo a ako som sa po príchode domov dozvedel všetci z našej jednotky prežili, akurát jeden dostal tuberkulózu a dva roky na to zomrel .

Slúžil som v troch armádach - Maďarskej, Nemeckej, Americkej i keď to vždy bolo iba niekoľko týždňov, trikrát som menil vojenské označenie . I keď doma bolo doma, to jest služba v Maďarskej armáde, najlepšie bolo vo Wehrmachte a to už len z toho dôvodu, že tam slúžila celá naša jednotka a mohli sme sa jeden na druhého spoľahnúť, ale bolo aj kopec srandy .

Najnebezpečnejšia situácia v ktorej som sa ocitol bol moment, keď som bol na telefónnom stĺpe a na našu pozíciu útočili americké stíhačky, ale nemenej nebezpečným momentom bol útok ruských lietadiel na transport a náš vagón ostal ako rešeto, guľky okolo nás lietali ako osy, pričom nik z nás nemal ani škrabanec .

Vianoce ubehli a blížil sa deň môjho odchodu a nielen môjho, totiž v tento deň mal byť vypravený vlak  niekoľko sto Maďarov a Rakušanov, pričom konečná vlaku mala byť v Komarome, teda iba mostom cez Dunaj a som doma na Slovensku .

Vyfasovali sme jedlo na tri dni a išlo sa . V Prvom vagóne bolo zo desať amerických vojakov ostatné vagóny sa naplnili Rakušanmi a Maďarmi . Z reči vyplynulo, že opustíme západnú zónu a vstúpime do východnej, ktorá patrí Rusom .

Rusov sme sa nebáli, veď sme bolo pod ochrannými krídlami Americkej armády, ale aj tak bol to taký nepríjemný pocit, pretože o Rusoch bolo známe, že sú veľmi tvrdí a hlavne nevyspytateľní .

A tá ich nevyspytateľnosť sa potvrdila hneď po príchode do ich zóny, keď sme museli čakať týždeň na parný rušeň.

Až po týždni nám ako tak pristavili  parnú lokomotívu, ale to sme už boli niekoľko dní bez potravy, ktorú síce americký dôstojník pre nás žiadal, ale nedostali ju ani americkí vojaci .

Rusi mali vo všetkom obrovský bordel a všetko čo robili bolo chaotické, bez žiadnej organizácie práce .  Dokonca, keď sme sa z vagónov dostali von, pretože potrebu sme museli vykonať, tak nás viackrát chceli zadržať, takže vždy museli zakročiť americkí vojaci .

Konečne po týždni sme z toho miesta pohli smer Viedeň a Budapešť  .

Do Komaroma sme dorazili ráno o ôsmej hodine . Moje krásne Slovensko som mal na dohľad .

Na moste stál iba Československý vojak. Ukázal som mu americkú priepustku, iba zakrútil hlavou, aj tak jej nerozumel a vypýtal si cigaretu. Dal som celú krabičku Chestrfildiek a jedno mydlo, zaďakoval a poprial mi všetko dobré .

V Bratislave som musel čakať niekoľko hodín na vlak do Košíc . Doma som bol ráno. Rodičia aj celá rodina boli veľmi prekvapení, vraj z Červeného kríža im oznámili, že som mŕtvi, takže o to väčšia radosť .

Jediný kto sa ma nedočkal bola moja stará mamka. Zomrela v ten deň ako do dediny vstúpila Červená armáda, nakoniec ju aj pochovali do spoločného hrobu s ruskými vojakmi, pretože o dedinu stále prebiehali boje .

Turbína, kde som naposledy robil fakticky neexistovala, Nemci po ústupe z našej obce malú vodnú elektráreň vyhodili do vzduchu . Toto bola druhá najhoršia správa o ktorej som sa dozvedel .

Doma je len doma, mal som niečo zarobené, takže som mohol pár mesiacov oddychovať .

Spomienky a zasa spomienky. Aj po dlhých šesťdesiatich piatich rokoch sa strhávam zo sna, že som v palebnej pozícii a útočia na mňa nemecké tanky alebo zo vzduchu americké stíhačky, často vidím roztrhané telá deti  a mladučká šestnásťročná zdravotníčka predo mnou tancuje iba s jednou rukou a druhú odtrhnutú mi ukazuje na zemi a prosí ma, aby som ju podal, že ona pôjde za lekárom... .

Čas zahladil stopy, ale vrásky ostali .  Nikdy nezabudnem na mesiace december 1944 až január 1946 a na mojich priateľov z našej jednotky, ako aj na amerických priateľov .

Autor: Jozef Varga | pondělí 4.4.2011 10:34 | karma článku: 13,37 | přečteno: 1363x
  • Další články autora

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 70. /

Otec spomínal, ako v 1938 Slovensko obsadili Maďari. Prišli na koňoch a spievali, že nám vraj doniesli chlieb a slobodu. Otec mal desať a nerozumel tomu, veď chleba mali dosť a slobodu v Československej republike taktiež. V škole

4.5.2023 v 14:14 | Karma: 2,74 | Přečteno: 59x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /

Otec veľmi často opakoval v svojich spomienkach, ako bol počas transportu z Košíc Štefánikových kasárni odvlečený do Nemecka cez Prešov, Krakov a Prahu a práve tam na " Pražskem nádraží " zažil, to čo mu utkvelo v pamätí...

3.5.2023 v 17:35 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Ako krkavci / 60. /

Kádrové dotazníky vypracované jednotne do vzoru pre celú Československú republiku ihneď po prevrate 25. februára 1948 boli prejavom malosti ortodoxných komunistov, ktorí doslovne a do písmena kádrovali všetkých občanov včítane...

30.3.2023 v 13:23 | Karma: 0 | Přečteno: 32x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 68. /

Keď otec v januári 1945 slúžil v nemeckej armáde ich dedinu oslobodzovala Červená armáda. Z rozprávania môjho dedka to bolo tak, že Wermacht obsadil okolité kopce a tehelňu, kde nasadil guľomety a tie držali pod palcom celé okolie

28.3.2023 v 16:29 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Dvojí život / 15. /

Tieto riadky sú o mojom dávnom priateľovi, je už u Boha, ktorý nadovšetko miloval ženské lono. Valo bol vyšší, štíhly, modrooký, gaštanové vlasy, dolu poriadne vybavený, začo bol ženami veľmi milovaný zároveň naň v kontakte s ...

28.3.2023 v 14:45 | Karma: 0 | Přečteno: 91x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 907x
Obyčajný človek žijúci s obyčajnými ľuďmi okolo , ale mnohokrát so zaujímavými životnými príbehmi, ktoré má zaujímajú, o ktorých aj píšem a chcem písať.

Seznam rubrik