Slúžil som v armádach štyroch štátov / 37. /

Slúžiť v americkej armáde ako pešiak nebolo jednoduché a zaradiť sa do nej  ako neznalý jazyka, pomerov bolo o to ťažšie. US army sa dá porovnávať s Waffen SS, ktorí boli výkvet Nemeckých vojsk, ale amik bol tvrdohlavý a išiel si

                       vždy za svojím cieľom, takže niečo podobné. Prešiel som štvorročným predvojenským výcvikom levente a výcvikom Waffen SS, takže niečo armádne vo mne bolo, už iba to pretaviť v boji.  V podstate som sa aj tešil, aj mal strach.  V boji som ešte nebol nasadený. Pušku ako takú som ovládal perfektne a vždy ma chválili ako dobre trafiam terč.

                    Na druhý deň sme prišli k jednotke,2.čata- 2. rota - 2.prapor - 2. pechotná divízia, ktorá zvádzala urputné boje na juhu Nemecka a Rakúska. Ja už neviem povedať, kde sme presne narazili na veliteľovu jednotku, ale bolo to v Nemecku. Jednotka  mala práve oddych. Mňa zaradili do druhej čaty ako strelca. Ujal sa ma urastený seržant s cigárkou v kútiku úst. Boy lets go !... a prstom ukázal kadiaľ mám ísť, po niekoľkých minútach sme dorazili do výstrojného skladu. Fasoval som kompletnú výstroj a pušku M1, tú pušku, čo ju tak ospevovali mladí Ukrajinci z Waffen SS. Vojak mi podstrčil lajstro na podpis. Potom ma seržant viedol  na prápor, kde som uviedol svoje základné iniciále, dali mi opäť na podpis nejaké papiere, vraj tam bola aj prísaha. Amíci sa nekakali s ničím. Všetko išlo ako po masle.

Po príchode k rote mi seržant vydal zásobníky s nábojmi, ktoré som si strčil do sumky a taktiež boli mojou výzbrojou ručné granáty. Prezliekol som sa teraz už do úplnej americkej uniformy. Prevzal má desiatnik, ktorý bol veliteľom môjho družstva a zaviedol ma kúsok za rotu na strome odlomil konár nastrkol naň sklenenú fľašu odo burbonu a odrátal asi dvadsať krokov a skríkol : Shoot !  Pochopil som. Do mojej M1 som naládoval zásobník s ôsmymi nábojmi, natiahol, odistil, zamieril a fľaša sa rozprskla jedná radosť. Good boy, zaznelo z desiatnikových úst. Podišiel ku mne vzal môj granát a ukazoval ako sa odisťuje a hádže. Zaviedol ma opäť k jednotke a ukazoval mi ťažký guľomet, samopal Thomson, ovládanie vysielačky a ľahký minomet. Celý výcvik trval dohromady štyri hodiny. Toto bol akože týždňový výcvik. Ostatné v boji bude iba na mne. Viem, že všetko využijem z výcviku levente, kde bolo základné heslo v boji:    " Zabi a nedaj sa zabiť ! "

Desiatnik ma zaviedol k družstvu a predstavil ma. Čo všetko hovoril ? Neviem a nikdy som sa ani nedozvedel. V družstve boli skoro všetko ostrieľaní borci, tak mi pripadali. Ja ako ucho som po spolubojovníkoch iba poškuľoval. Najhoršie na to všetkom bolo to, že som im nič nerozumel. Jazyková bariéra ma doslovne štvala, čo sa ale za chvíľu mohlo zmeniť, totiž prichádzal veliteľ roty. Zastavil sa pri mne: " Čo si všetko fasoval ? Vidím, že všetko máš. Ešte vyfasuj konzervy, nezabudni na otvárak. Pušku si skúšal ? "   Áno skúšal, je presná.    "  Odkiaľ presne pochádzaš ? "    Československo, Slovensko, Felvidek.    " Aaaa... Felvidek ? Poznám, mám kamaráta, ktorého rodičia pochádzajú z Felvideku, Kassa.   Zajtra útočíme na jedno neďaleké mestečko, takže dúfam, že nezareveš. Drž sa. " Chcel som ešte povedať, že aj ja pochádzam od Košíc, no veliteľ mal naponáhlo. 

Autor: Jozef Varga | pátek 27.5.2022 14:43 | karma článku: 15,30 | přečteno: 267x
  • Další články autora

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 70. /

Otec spomínal, ako v 1938 Slovensko obsadili Maďari. Prišli na koňoch a spievali, že nám vraj doniesli chlieb a slobodu. Otec mal desať a nerozumel tomu, veď chleba mali dosť a slobodu v Československej republike taktiež. V škole

4.5.2023 v 14:14 | Karma: 2,74 | Přečteno: 59x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /

Otec veľmi často opakoval v svojich spomienkach, ako bol počas transportu z Košíc Štefánikových kasárni odvlečený do Nemecka cez Prešov, Krakov a Prahu a práve tam na " Pražskem nádraží " zažil, to čo mu utkvelo v pamätí...

3.5.2023 v 17:35 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Ako krkavci / 60. /

Kádrové dotazníky vypracované jednotne do vzoru pre celú Československú republiku ihneď po prevrate 25. februára 1948 boli prejavom malosti ortodoxných komunistov, ktorí doslovne a do písmena kádrovali všetkých občanov včítane...

30.3.2023 v 13:23 | Karma: 0 | Přečteno: 32x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 68. /

Keď otec v januári 1945 slúžil v nemeckej armáde ich dedinu oslobodzovala Červená armáda. Z rozprávania môjho dedka to bolo tak, že Wermacht obsadil okolité kopce a tehelňu, kde nasadil guľomety a tie držali pod palcom celé okolie

28.3.2023 v 16:29 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Dvojí život / 15. /

Tieto riadky sú o mojom dávnom priateľovi, je už u Boha, ktorý nadovšetko miloval ženské lono. Valo bol vyšší, štíhly, modrooký, gaštanové vlasy, dolu poriadne vybavený, začo bol ženami veľmi milovaný zároveň naň v kontakte s ...

28.3.2023 v 14:45 | Karma: 0 | Přečteno: 91x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Pokus o atentát na Pellegriniho, „psala“ ČTK. Do agentury se nabourali hackeři

23. dubna 2024  13:10

V mobilní aplikaci agentury ČTK se dnes objevily dvě falešné zprávy o údajném pokusu o atentát na...

Europoslanci prodloužili volný obchod s Ukrajinou, unijní farmáře více ochrání

23. dubna 2024  13:03

Europoslanci schválili prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, ovšem s kroky k vyšší ochraně...

Exposlanec ODS Šťastný, lékař bývalého prezidenta, se pokouší za ANO o návrat

23. dubna 2024  12:26,  aktualizováno 

Pražské ANO ve středu rozhodne, zda zkusí vrátit do nejvyšších pater politiky Borise Šťastného,...

Začaly vypovídat poškozené. Vyslechnout si je Cimický k soudu nepřišel

23. dubna 2024  11:02,  aktualizováno  12:47

V případu psychiatra Jana Cimického, který čelí obžalobě z několika znásilnění a desítek případů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 907x
Obyčajný človek žijúci s obyčajnými ľuďmi okolo , ale mnohokrát so zaujímavými životnými príbehmi, ktoré má zaujímajú, o ktorých aj píšem a chcem písať.

Seznam rubrik