Zabi,a nedaj sa zabiť /14. ..v Schwarzwalde som si pokecal Česky /

19. 01. 2010 17:03:33
Ihneď po zničujúcom nálete našej mnohodňovej driny doletel tiež na koni, zapožičaným majiteľom farmy, náš major, ktorý veľmi dobre videl a aj počul, čo sa na našej pozícii deje . Vraj okolo krívajúceho plukovníka iba preletel nepoznajúc v ufúľancovi, chlapovi nesúcom konské sedlo, svojho priameho nadriadeného . Až keď sa mu ako tak vysvetlilo, že vzdušným útokom Američanov najviac utrpel plukovník, pochopil, kto bol ten neznámy chlap na ceste a najskôr aj náš veliteľ musel byť tak trocha škodoradostným, čo previedol svojím malinkatým úsmevom popod fúz . Najskôr, ako chlapec vychovaný na farme neďaleko Salzburgu tiež neznášal nafúkancov .

V podvečer, kedy sa už neočakávala letecká aktivita amíkov, došiel z farmy povoz s jedným zapriahnutým koňom, zatiaľ čo z nás sa stali mäsiari, veď každý mal pri sebe " bičák nabrúsený ako britva " alebo tiež poriadne ostrý bodák, a z neplánovaného úlovku sme postupne vykrojili tie najlepšie kúsky mäsa a zbytok zakopali vedľa cesty, aby nám to po čase nazapáchalo .

Gazda sa rozhodol, že z jednej časti mäsa urobí konskú salámu a klobásy, zo zbytku bude na Wehrmachtsupe . A tak po čase sa nám malým vojakom dostalo na stôl čerstvé mäso.

Týmto náletom končia pohodové dni. Počasie prialo a tak spojenecké letectvo nedá na zemi dýchať doslovne nikomu a ničomu . Posledných sedem, osem dní nemáme šancu vykopať ani jednu jamu bez toho, aby nebol prelet lietadiel a keď bol`z našej strany zjavný pohyb , tak americký letec po nás pálil, ako mnohokrát som bol svedkom u nás vo veľkých pohonoch na vysokú v našich hlbokých horách, kde spadla bukvica zo stromu a stopäťdesiat guľových hlavni pálilo, až celá dolina smrdela pušným prachom a podobne to bolo aj teraz len s tým rozdielom, že poľovná zver sme boli my šestnásťroční vojaci Wehrmachtu a nepálilo sa po nás z guľovnice, ale z ôsmych leteckých mašingvérov ráže 12,7 mmm . A to je už poriadna sila, čo som mal možnosť zažiť aj na vlastnej koži, keď iba niekoľko centimetrov odo mňa dopadajúce projektily doslovne vedľa môjho tela preorali zem, až som bol v priebehu sekundy prepotený, že ani jedna nitka nebola na mojej uniforme suchá .

Aj keď sme postavili zopár stĺpov a natiahli drôty, na druhý deň boli zničené a my vždy iba radí, že sa nikomu nič nestalo . Pri jednom takom nálete som niesol aj s kamarátom stĺp , ten pohotovo nehľadiac na mňa zhodil na zem a ja som mal pocit, že moja kľučná kosť je rozdrvená na kúsky . Rameno mi opuchlo a omodrelo. Ten deň som toho veľa nenarobil . Willi náš nemecký sprievodca ma nahlásil veliteľovi na maródku, ten keď zistil o čo sa jedná telefonicky vybavil moje ošetrenie a pretože divízna ošetrovňa nemala rentgen urgoval na letisku, kde dostal prísľub, že ma ošetria .

Na druhý deň hneď ráno s prehodenou puškou cez pleco, hompáľajúca sa prilba na opasku, so sprievodným listom od môjho veliteľa, kráčam asi päť kilometrov popri hustom lesnom poraste, kde má byť údajne prísne strážený vstup na lesnú cestu, ktorá ma asi po jednom kilometri dovedie na letisko .

Aj tak bolo .Cestu strážili dvaja vojaci, možno o dva roky starší. Prehodili sme pár slov a boli prekvapení, kde sa tu berie nie jeden, ale celá jednotka niekde z pomedzia Maďarska a Slovenska, pričom opomenuli, že tam niekde stojí front s Rusmi .

Nemecký lekár v hodnosti kapitána bol veľmi príjemný človek. Urobili mi rentgenový snímok, ale aj z jeho vyjadrení mám to iba pohmoždené, dal mi na to octanovu masť a aby som mal ruku v kľude minimálne tri dni a všetko bude alles gut .

Na dôstojníka bol dosť zhovorčivý aj zvedavý. Bol taktiež prekvapený mojím vekom a najmä odkiaľ pochádzam. Na stene v jeho ordinácii visela obrovská mapa a s prišpendlenými rôznofarebnými šípkami, čo mi bolo jasné, že sú tam označené miesta bojov a jednotlivé frontové aktuálne situácie Keď som povedal, že som Maďar pochádzajúci z Československa a na mape ukázal miesto môjho rodiska, spozornel a začal pomaly hľadajúc slová a slovné spojenia plynulou, ale lámanou Češtinou ... tak ty budeš rosumit česky, když ses narodil v Československu . Prikývol som a začal hovoriť o mojich českých učiteľoch, ani si neuvedomujúc, že práve Nemci v Sudetoch boli príčinou sváru, ktorý skončil anšlusom a celkovým rozbitím republiky a okupáciou Čiech a Moravy. Ako kapitán ďalej hovoril, pochádza vraj z nejakej dediny od Českého Krumlova, ale hneď po zabratí Sudet sa presťahovali do Mnichova, kde aj doštudoval medicínu a že teraz je už Bavorák .

Na rozlúčku a opäť česky mal snahu tento oficiér vzbudiť u mňa akú takú nádej : " Neboj kluku, za chvíli bude po válce a ty pújdeš dom do Československa . "

Výstižná rozlúčka . Aj tento pôvodom Sudeťák, i keď v hodnosti kapitána vedel, že s Hitlerom je koniec, vojna je debaklom Nemecka a Nemcov, i všetko čo zabrali, ukradli budú musieť vrátiť . Ale predsa len niečo nemohol vedieť, že má pred sebou iba necelých dvadsaťštyri hodín života .

Vojna je už raz taká, nie si v danú chvíľu na tom správnom mieste...a prásk, jasné svetlo,potom už večná tma, ale mnohokrát ani to .

Autor: Jozef Varga | úterý 19.1.2010 17:03 | karma článku: 12.67 | přečteno: 1040x

Další články blogera

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 70. /

Otec spomínal, ako v 1938 Slovensko obsadili Maďari. Prišli na koňoch a spievali, že nám vraj doniesli chlieb a slobodu. Otec mal desať a nerozumel tomu, veď chleba mali dosť a slobodu v Československej republike taktiež. V škole

4.5.2023 v 14:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 | Diskuse

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /

Otec veľmi často opakoval v svojich spomienkach, ako bol počas transportu z Košíc Štefánikových kasárni odvlečený do Nemecka cez Prešov, Krakov a Prahu a práve tam na " Pražskem nádraží " zažil, to čo mu utkvelo v pamätí...

3.5.2023 v 17:35 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Jozef Varga

Ako krkavci / 60. /

Kádrové dotazníky vypracované jednotne do vzoru pre celú Československú republiku ihneď po prevrate 25. februára 1948 boli prejavom malosti ortodoxných komunistov, ktorí doslovne a do písmena kádrovali všetkých občanov včítane...

30.3.2023 v 13:23 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 32 | Diskuse

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 68. /

Keď otec v januári 1945 slúžil v nemeckej armáde ich dedinu oslobodzovala Červená armáda. Z rozprávania môjho dedka to bolo tak, že Wermacht obsadil okolité kopce a tehelňu, kde nasadil guľomety a tie držali pod palcom celé okolie

28.3.2023 v 16:29 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 44 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 7.36 | Přečteno: 105 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 199 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.53 | Přečteno: 198 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.98 | Přečteno: 131 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 11.10 | Přečteno: 192 | Diskuse
Počet článků 382 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 909

Obyčajný človek žijúci s obyčajnými ľuďmi okolo , ale mnohokrát so zaujímavými životnými príbehmi, ktoré má zaujímajú, o ktorých aj píšem a chcem písať.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...