Zabi, a nedaj sa zabiť / 63. / Koniec vojny...

Odtrhli sme sa z reťazi, asi tak by sa mohol pomenovať spôsob týždňového oddychu udelený veliteľstvom pluku . Ja som nepatril medzi tých čo by holdovali alkoholu, i keď to jedno, dve pivá som si dal, ale tvrdé a víno som vôbec nepil .  Chlapci celý deň vysedávali po krčmách a stalo sa, že narobili aj brajgel, načo museli zasahovať MPíci, ale to bolo skôr výnimkou ako pravidlom .  Každý z nás mal vojny plné zuby a takýmto spôsobom sme chceli na všetko zlé akosi zabudnúť .

... s guľometom

Bol som ubytovaný v hotely s bielymi perinami, sprchou a splachovacím WC a tak po čase som mal taký komfort o akom sa mi ani nesnívalo .  Teplé raňajky, obed, večera, biela káva a pečivo, rezne a k tomu čapované pivo a najmä šarmantná blonďatá servírka s dlhými nohami až po nej všetci vojaci pokukovali, hltali ju až im tiekli slinky .

Nie nik si nedovolili obťažovať ju i keď návrhy v angličtine boli na hodinovom poriadku . V tejto časti krajiny sa vojna všetkým vyhla na sto honov, i keď zopár budov padlo za obeť bombardovaniu spojeneckého letectva, ale ako zázrakom všetko historické ostalo neporušené asi tak, ako všetky krčmy a hotely .  Akoby letci vedeli, že raz sem prídu americkí vojaci z frontu relaxovať, naberať nové sily do ďalších bojov .

Na tretí deň nášho pobytu v horskom hotely nikdy v živote nezabudnem . Po meste sa rozniesla správa, že je koniec vojny, že Nemci podpísali kapituláciu . Bol máj a ja som od radosti plakal .  Je koniec a ja som prežil.

Ešte v tú hodinu som sa vybral do kostola poďakovať Bohu, že ma zachoval v zdraví, že ma ochraňoval pred všetkým nebezpečenstvom a doprial mi dožiť sa konca vojny.

Nikdy nezabudnem na tie desiatky náletov, keď vtedy by sme sa najradšej schovali do myšacej diery, na transport cez Slovensko, Poľsko, Čechy, Rakúsko, Nemecko a nálety ruských stíhačiek, keď náš dobytčí vagón ostal ako rešeto, ale boli aj príjemné spomienky, keď sme ale dva týždne pomáhali sedliakom na farmách, kde boli zamestnané ukrajinské dievčatá s ktorými sme chodievali na tancovačky po okolitých dedinách .

Boh vie ako dopadli moji kamaráti z levente s ktorými som sa rozišiel po zajatí americkou armádou ?  Pevné verím, že všetci prežili, tak ako ja .

Veliteľ jednotky dal zvolať všetkých a zablahoželal nám k víťazstvu a ku koncu vojny. Mňa si zavolal bokom a povedal mi , že na veliteľstve armády zistí, že čo so mnou a podľa toho bude konať, ale vraj aby som nerátal, že to bude také rýchle, čo sa týka môjho odchodu z armády domov .

Veliteľ iba potvrdil, to čo mi hovoril pred časom, že môj odchod domov nebude taký jednoznačný .

Nepotešil som sa, pretože ja v mojej naivite som predpokladal, keď sa skončia boje, Nemci kapitulujú, ja odovzdám svoju výstroj Americkej armáde, dostanem nejkú priepustku a pôjdem domov .

Samozrejme, že so bol netrpezlivý a kto by aj nebol. Veď ma nyilasi vytrhli z rodiny a bez toho, aby rodičia s tým súhlasili ma nechali transportom zaviezť do Nemecka, kde sme mali my šestnásťročný Tretej ríše vytrhnúť trň z päty a tak dopomôcť k obrane ich hraníc pred postupujúcim nepriateľom, ako z východu, tak aj zo západu .  Nakoniec sme skončili na západnom fronte na Rýne, ale aj to zásluhou dôstojníkov Wehrmachtu, ktorí podporovali názor, že východný front je pre nás veľmi náročný.

Týždeň ubehol ako voda, ale veliteľstvo nás nechalo v tomto meste, kde sme mali vykonávať strážnu službu pri ochrane skladov s proviantom, mostov, železničnej stanice, muničného skladu a skladu zbraní .

Strážna služba nebola ťažká, teda bolo to oveľa lepšie, ako naháňať nemčúrov po okolitých horách, ale ako mi povedal veliteľ vraj mám byť prevelený, no nevie ešte presne kam . Vraj dnes, zajtra to bude vedieť .

Vedel som, že Americká armáda má nenechá len tak a že má prevelia na inú štáciu. Hneď ráno mi veliteľ oznámil, že dostal rozkaz ma odveliť do Heilbronnu, kde je vraj niekoľko zberných táborov a vraj tam budem pôsobiť, ale nepovedal, čo budem vykonávať .

Pobalil som si veci, vyfasoval proviant na tri dni a prvým nákladným autom som sa vybral na cestu .

Autor: Jozef Varga | pondělí 7.2.2011 12:57 | karma článku: 16,53 | přečteno: 1242x
  • Další články autora

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 70. /

Otec spomínal, ako v 1938 Slovensko obsadili Maďari. Prišli na koňoch a spievali, že nám vraj doniesli chlieb a slobodu. Otec mal desať a nerozumel tomu, veď chleba mali dosť a slobodu v Československej republike taktiež. V škole

4.5.2023 v 14:14 | Karma: 2,74 | Přečteno: 59x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /

Otec veľmi často opakoval v svojich spomienkach, ako bol počas transportu z Košíc Štefánikových kasárni odvlečený do Nemecka cez Prešov, Krakov a Prahu a práve tam na " Pražskem nádraží " zažil, to čo mu utkvelo v pamätí...

3.5.2023 v 17:35 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Ako krkavci / 60. /

Kádrové dotazníky vypracované jednotne do vzoru pre celú Československú republiku ihneď po prevrate 25. februára 1948 boli prejavom malosti ortodoxných komunistov, ktorí doslovne a do písmena kádrovali všetkých občanov včítane...

30.3.2023 v 13:23 | Karma: 0 | Přečteno: 32x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 68. /

Keď otec v januári 1945 slúžil v nemeckej armáde ich dedinu oslobodzovala Červená armáda. Z rozprávania môjho dedka to bolo tak, že Wermacht obsadil okolité kopce a tehelňu, kde nasadil guľomety a tie držali pod palcom celé okolie

28.3.2023 v 16:29 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Dvojí život / 15. /

Tieto riadky sú o mojom dávnom priateľovi, je už u Boha, ktorý nadovšetko miloval ženské lono. Valo bol vyšší, štíhly, modrooký, gaštanové vlasy, dolu poriadne vybavený, začo bol ženami veľmi milovaný zároveň naň v kontakte s ...

28.3.2023 v 14:45 | Karma: 0 | Přečteno: 92x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 907x
Obyčajný človek žijúci s obyčajnými ľuďmi okolo , ale mnohokrát so zaujímavými životnými príbehmi, ktoré má zaujímajú, o ktorých aj píšem a chcem písať.

Seznam rubrik