Pôsobil som v armádach štyroch štátov. Úvod.

11. 04. 2014 14:17:22
Voľné pokračovanie zo 67. dielného cyklu " Zabi a nedaj sa zabiť " podľa pravdivých udalosti počas druhej svetovej vojny z rozprávania môjho osemdesiatšesť ročného žijúceho otca . Domov sladký domov, ale čo tomu predchádzalo ? Všade dookola smrť, zabíjanie, zo strany Nemcov i Američanov . Tvrdý štvorročný vojenský výcvik pod taktovkou maďarských dôstojníkov, ďalší dril v nemeckej armáde a veľmi ťažké boje v Alpách, zajatie a pôsobenie vo veľmi tvrdých podmienkach v americkom zajateckom tábore, kde bolo zajatých asi 1 milión vojakov Wermachtu, SS, ale aj nacistov a funkcionárov v civile a nokoniec po doporučení americkým dôstojníkom, prísahe, vojnové šialenstvo v americkej armáde .

Boli to ťažké časy a pre šestnásťročného ešte hlapca o to viac. Jednoducho nemal som na výber a ako nedospelého ma nikto neviedol k tomu, či bojujem na strane dobra alebo zla. Všetko som musel zistiť sám . Doma v bývalom Československu v trojjazyčnej oblasti, ktorá bola neskôr anektovaná v novembri 1938 Maďarskom som mnohým veciam nerozumel, najmä prečo musím zrazu chodiť do Maďarskej školy, keď som mal tak rád českých učiteľov na Slovenskej škole a prečo vyhnali učiteľov do Čiech, keď to boli fantastickí pedagógovia, nerozumel som prečo sa musím učiť maďarskú hymnu, učiť o kráľoch, kláňať Horthymu, keď som o ňom nič nevedel .

Veľmi skoro som na to prišiel . Maďarská propaganda pracovala na plný plyn a nielen v škole, na omši, ale všade dookola, bolo to v celom regióne . Videl som ako moji dvanásťťroční priatelia museli každý týždeň absolvovať vojenský výcvik pod taktovkou príšelcov niekde z Maďarska, ktorí k deťom namali žiaden cit, hrubo nadávali do Felvídek otrhancov, urážali rodičov, fackovali ich, kopali do nich, buchnatovali, bili palicami . Vedel som, že toto čaká aj mňa. Nenávidel som celú túto mašinériu pod taktovkou Maďarska, ale vtedy som si toto nejako neuvedomoval, bol som iba decko, ale z rozprávania starších kamarátov som cítil k tomuto stavu nenávisť.

Po dovršení vycvikového veku, tea dvanásť rokov som ihneď pochopil, že ja a moji kamaráti sme určení na zabíjanie, a ako hovoril starý maďarský a bývalý dôstojník , nauč sa už teraz ak chceš neskôr prežiť : " Zabi a nedaj sa zabiť . " Výcvik Levente bol oficiálne vedený ako dajme tomu v Českolovensku Sokol, ale nebol to iba športový klub, od mala sa tu učilo aj zabíjať, tak aby mladý človek bol okamžite pripravený na vojnu, vojnový konflikt, ďalšiu anexie v okolitých štátoch a najmä ako prilepenec Tisícročnej ríše na čele s vodcom Adolfom Hitlerom . Takým istým vodcom bol aj Horthy v Maďarsku a my sme mali vo výcviku malého vodcu nášho veliteľa, ktorý bol večne podgurážený, bil nás, hnusne nadával nám aj rodičom.

Písal sa rok 1944 a ja som mal za sebov štyri roky výcviku, blížaila sa zima. Po tvrdom, neľudskom výcviku, keď už Červená armáda bojovala na východnom Slovensku, ale aj na maďarskom územi som musel narukovať bez zbrane a ako mlaďas kopať protitankové okopy, neskôr v Košiciach vykladať z nemeckých transportov muníciu, napĺňať nábojky vreckami s pušným prachom pre nemecké húfnice, pochovávať padlých nemeckých vojakov, ale nasadiť nás do bojov si Maďarsko nedovolilo , mali sme všetci iba šestnásť, sedemnásť rokov .

Prišlo ovšem niečo horšie, pod velením maďarských fašistov zo Šipových krížov, boli nás dvetisícky a ako sa neskôr ukázalo mali sme byť odtransporovaní do Nemecka na pomoc pri obrane Berlína . Bol to maximálne šialený nápad fašistov, ale my sme si v žiadnom prípade nevedeli pomôcť . Za dezerciu bol okamžitý trest smrti, ako som bol svedkom u nás doma, keď maďarskí čienokabátnici popravili pred očami celej dediny dvadsaťjedna ročného chlapca so susednej dediny, pričom sa mu pred smrťou posmievali . Szálisiovci, hlavný veliteľ bol fašista Férencz Szálasi dosadený nemeckými fašistami namiesto Miklósa Hórthyho, od októbra 1944 vládol tvrdou rukou a jeho pohrobkovia rozsievali okolo seba smrť na domacom obyvateľstve, vojakoch a najmä židoch, ale aj cigáńoňoch.

Hladní, špinaví, zavšivavení, vetcho oblečení sme sa v studenej zime pred Vianocami 1944 presúvali v hlbokom snehu Košickou áleou, kde na každom strome visel človek, výsledok vraždenia Szálasiovcov. Toto mala byť pre nás výstraha.

Transport sa pohol ráno, vtedy sme nevedeli cieľ našej cesty, nevedli sme smer, prečo nás nahnali do vagónov ako dobytok, keď fašisti mali pohodlie, kopec jedla a najmä víno, pálenku. Ale všetko sme sa postupne dozvedeli .

Po rozhovoroch s kamarátmi sme boli presvedčení o jednom, tento mimoriadný transport s fašistickou eskortou smeruje určite do Nemecka . Naši rodičia a blízky o tom nič nevedeli .

Autor: Jozef Varga | pátek 11.4.2014 14:17 | karma článku: 15.66 | přečteno: 892x

Další články blogera

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 70. /

Otec spomínal, ako v 1938 Slovensko obsadili Maďari. Prišli na koňoch a spievali, že nám vraj doniesli chlieb a slobodu. Otec mal desať a nerozumel tomu, veď chleba mali dosť a slobodu v Československej republike taktiež. V škole

4.5.2023 v 14:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 | Diskuse

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /

Otec veľmi často opakoval v svojich spomienkach, ako bol počas transportu z Košíc Štefánikových kasárni odvlečený do Nemecka cez Prešov, Krakov a Prahu a práve tam na " Pražskem nádraží " zažil, to čo mu utkvelo v pamätí...

3.5.2023 v 17:35 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Jozef Varga

Ako krkavci / 60. /

Kádrové dotazníky vypracované jednotne do vzoru pre celú Československú republiku ihneď po prevrate 25. februára 1948 boli prejavom malosti ortodoxných komunistov, ktorí doslovne a do písmena kádrovali všetkých občanov včítane...

30.3.2023 v 13:23 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 32 | Diskuse

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 68. /

Keď otec v januári 1945 slúžil v nemeckej armáde ich dedinu oslobodzovala Červená armáda. Z rozprávania môjho dedka to bolo tak, že Wermacht obsadil okolité kopce a tehelňu, kde nasadil guľomety a tie držali pod palcom celé okolie

28.3.2023 v 16:29 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 44 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 13.88 | Přečteno: 186 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.49 | Přečteno: 193 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.89 | Přečteno: 124 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 11.05 | Přečteno: 188 | Diskuse

Pavel Liprt

Narozeninová ženuška má

Narozeninový věk se přece u dámy neříká, to bych byl opravdu hrozný nešika, můžete však snadno vyčíst z této básně, že je mi s mojí ženou už mnoho let krásně.

26.3.2024 v 11:07 | Karma článku: 13.75 | Přečteno: 515 | Diskuse
Počet článků 382 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 909

Obyčajný človek žijúci s obyčajnými ľuďmi okolo , ale mnohokrát so zaujímavými životnými príbehmi, ktoré má zaujímajú, o ktorých aj píšem a chcem písať.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...