Zabi, a nedaj sa zabiť /67./ Záver.

Druhá svetová vojna ma poznačila na celý život, ale nikdy som tento fakt nedal na sebe poznať . Počas totality som fakticky ani svoj príbeh nikomu nerozprával, až na moju najbližšiu rodinu . Aj napriek tomu sa moje pôsobenie v Nemecku objavilo v mojich osobných spisoch, takže v 1949 roku som narukoval do Československej armády ako vojak v pomocnom prápore, kde som slúžil bezo zbrane, nakoniec ma prevelili do ženijnej jednotky a na Šumave som budoval cestné komunikácie .

Nie, nesťažoval som sa. Veď nebolo prečo . Bol som mladý a plný elánu a keď som prekonal záver druhej svetovej vojny, pôsobenie v Československej ľudovej armáde bola prechádzka ružovou záhradou, i keď bolo to poriadne vymieľanie mozgov .

Je pravdou, že som mohol byť úplne inde, pretože som bol niekoľkonásobne pozvaný do USA, kde ma chceli moji americkí priatelia pozvať na trvalo . Ja som sľúbil, že sa pozriem domov a potom sa vrátim do Nemecka a pôjdem do USA, ale nikdy sa to už nestalo .

Ostali spomienky na celý život, či v dobrom, či v zlom . Ale postupne aj to zlé vybledlo, i keď vrásky ostali . Z mnohého, čo som zažil mi najviac utkveli v pamäti letecké nálety najmä na civilné obyvateľstvo .

Prvý veľký nálet som zažil hneď po príchode do Drážďan, kde som na vlastné oči videl, čo dokáže bombardovacie letectvo urobiť s mestom . Podobných náletov ťažkých bombardérov som videl ešte niekoľko, najmä keď som slúžil v okolí Mníchova.

Oveľa horšie nálety boli, keď útočili letecké tanky, Thunderbolty . Ale šťastie nám vždy žičilo a guľky, črepiny sa nám vyhýbali . A tak som šťastlivo prešiel celou tortúrou vojny bez zranení .

Dnes, keď nad tým všetkým premýšľam som unesený s akou bravúrnosťou som dokázal prekonať prekážky. Ako sa hovorí zvyk železná košeľa a my sme si zvykli na denno denné nebezpečenstvo vojny vo forme najmä náletov amerického letectva .

Šťastie nebolo iba v tom, že sa nám guľky vyhýbali, ale šťastie sme mali aj v nemeckom veliteľovi, majorovi, ktorý bol pre nás ako otec . Od počiatku nám dával najavo, že mu na nás záleží a nikdy nedopustil, aby sme boli posielaní do nebezpečných situácii, i keď sa stalo, že sme boli účastní náletu vždy doletel, čím dával najavo svoj strach o nás . Jednoducho bral nás ako deti, aj keď to nedával najavo . My sme sa vždy voči veliteľovi správali ako vojaci, ktorí svojho nadriadeného rešpektujú a tak to ostalo až do momentu, keď veliteľ zdupkal do Švajčiarska .

Nie, nedá sa zabudnúť na americký zajatecký zberný tábor, keď som nakoniec skončil na korbe plných mŕtvol a nebyť očú amerického vojaka, ktorý si všimol, že som pohol nohou a že som možno ešte nažive bol by som skončil v spoločnom hrobe pod kopou hliny . Ale toto mi nebolo súdené, ako aj mi nebolo súdené padnúť v boji .

Dočkal som sa konca vojny a pre Američanov som ešte robil ďalších osem mesiacov a potom už len sladký domov. Ten domov o ktorom som sníval viac ako rok .

Nikdy nezabudnem na mojich kamarátov v jednotke s ktorými som vo Wehrmachte slúžil päť mesiacov, nedá sa zabudnúť taktiež na veliteľa ako aj na amerických priateľov .

Som rád, že moje deti nevedeli a nevedia, čo je vojnové šialenstvo, som rád, že moja rodina žila a žije v mierových časoch a som rád, že som na tomto blogu cez môjho staršieho syna mohol vyrozprávať svoj životný príbeh. Ďakujem všetkým, ktorí sa ozvali a prejavili bližší záujem, ďakujem všetkým čitateľom, ako aj vedeniu blog.iDnes.cz.

 

Autor: Jozef Varga | sobota 9.4.2011 15:45 | karma článku: 16,34 | přečteno: 1438x
  • Další články autora

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 70. /

Otec spomínal, ako v 1938 Slovensko obsadili Maďari. Prišli na koňoch a spievali, že nám vraj doniesli chlieb a slobodu. Otec mal desať a nerozumel tomu, veď chleba mali dosť a slobodu v Československej republike taktiež. V škole

4.5.2023 v 14:14 | Karma: 2,74 | Přečteno: 59x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /

Otec veľmi často opakoval v svojich spomienkach, ako bol počas transportu z Košíc Štefánikových kasárni odvlečený do Nemecka cez Prešov, Krakov a Prahu a práve tam na " Pražskem nádraží " zažil, to čo mu utkvelo v pamätí...

3.5.2023 v 17:35 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Ako krkavci / 60. /

Kádrové dotazníky vypracované jednotne do vzoru pre celú Československú republiku ihneď po prevrate 25. februára 1948 boli prejavom malosti ortodoxných komunistov, ktorí doslovne a do písmena kádrovali všetkých občanov včítane...

30.3.2023 v 13:23 | Karma: 0 | Přečteno: 32x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Slúžil som v armádach štyroch štátov / 68. /

Keď otec v januári 1945 slúžil v nemeckej armáde ich dedinu oslobodzovala Červená armáda. Z rozprávania môjho dedka to bolo tak, že Wermacht obsadil okolité kopce a tehelňu, kde nasadil guľomety a tie držali pod palcom celé okolie

28.3.2023 v 16:29 | Karma: 0 | Přečteno: 45x | Diskuse| Poezie a próza

Jozef Varga

Dvojí život / 15. /

Tieto riadky sú o mojom dávnom priateľovi, je už u Boha, ktorý nadovšetko miloval ženské lono. Valo bol vyšší, štíhly, modrooký, gaštanové vlasy, dolu poriadne vybavený, začo bol ženami veľmi milovaný zároveň naň v kontakte s ...

28.3.2023 v 14:45 | Karma: 0 | Přečteno: 92x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá

6. května 2024

Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...

Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce

6. května 2024

Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....

Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají

6. května 2024

Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  22:53

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 907x
Obyčajný človek žijúci s obyčajnými ľuďmi okolo , ale mnohokrát so zaujímavými životnými príbehmi, ktoré má zaujímajú, o ktorých aj píšem a chcem písať.

Seznam rubrik